Ze zagen hem als meisje

on

Zomaar een citaat uit een VMBO-tekstboek voor het vak Maatschappijleer, “ze zagen hem als meisje”. ‘Ze’ zijn in dit geval de fictieve klasgenootjes van de fictieve Jeroen, die liever meisjeskleren dan jongenskleren draagt. ‘Ze’ is duidelijk niet Malmberg, de uitgeverij van dit juweeltje dat VMBO-scholieren onder andere iets bij mag brengen over transgenders. Malmberg ziet Jeroen namelijk als jongen. Jeroen is natuurlijk een jongensnaam, dus dat klopt. Waarom zou de klas ‘hem’ dan als meisje zien? Het verrassende antwoord is dat Jeroen een meisje in een jongenslichaam is. Oh wacht, is dat niet het kopje boven het stukje tekst? Joh, nu je het zegt! En Jeroen voelt en gedraagt zich ook nog eens als meisje lezen we.

malmberg transgenderintekstboek

Een meisje dus! Duidelijk toch. Nee, lieve leerlingetjes! Malmberg leert ons dat je een `meisje in een jongenslichaam” consequent met hij en hem mag aanduiden. Jeroen’s naam maakt het extra verwarrend. Waarom heb je als meisje een jongensnaam?

Het antwoord is dat het eigenlijk helemaal niet meer zo interessante lesstof is als Jeroen Jeroni zou heten en met zij aangesproken zou worden:

STAP 4 VAN JONGEN NAAR MEISJE
Jeroni was 9 jaar toen zij in een jurk naar school ging
Haar moeder was bang dat zij gepest zou worden
Maar Jeroni voelde zich niet goed in haar jongenskleren
Geklukkig vonden ze het op de basisschool niet gek
Ze zagen haar gewoon als meisje
Want zo voelde zij zich en zo gedroeg zij zich
Toch zal Jeroni het later moeilijk hebben gekregen

Als je dit zo leest snap je het natuurlijk ook niet helemaal, maar het klopt wel, wat Malmberg schrijft klopt niet. Het is een gigantische misrepresentatie van transgender kinderen. Eentje die een beïnvloedbare groep middelbare scholieren bijgebracht wordt. Dat Jeroni het later moeilijk heeft komt dus door Malmberg, die zorgt ervoor dat Jeroni haar hele leven lang met “hem” en “hij” wordt aangeduid. Althans, zodra de aardige medemens die het VMBO heeft gevolgd weet dat Jeroni bij geboorte het mannelijk geslacht toegewezen heeft gekregen.

Dat is misschien wat overdreven. Ik geef toe. Maar we moeten niet naar Malmberg kijken als we willen dat onze jeugd correct leert omgaan met transgenders in onze samenleving. En je zult maar als Jeroni naar het VMBO gaan, kan je weer van voren af aan uitleggen dat je ‘ja een meisje bent’ maar ‘nee niet met hij en hem aangesproken wil worden’.

Maar dan moet Jeroni nog het werkboek open slaan, waar ze vervolgens een woord aan zichzelf mag toedichten. Zes mogelijkheden heeft ze, waarvan er één een positief zelfbeeld kan weerspiegelen. Malmberg noemt dit “prikkelen”, ik noem dit stigmatiseren. 

Malmberg transgenderinwerkboek

Voor al die lieve lesmethode-ontwikkelaars van Malmberg rest dan ook één vraag. Oh nee, laten we het Stap 4 Zelfkennis noemen.
Welk woord past volgens jou het beste bij iemand als jou? Je mag ook meer woorden omcirkelen.
zielig ∙ naïef ∙ stom ∙ achterlijk ∙ leugenachtig ∙ oneerlijk

 

bron: Malmberg, lesmethode Blikopener M1 vmbo-bk

Advertenties

One Comment

Reacties zijn gesloten.